Розпорядження Кабінету міністрів від 02.05.2025 р. "Про схвалення Концепції цифрової гігієни дітей дошкільного віку"
Опис проблеми, яка потребує розв`язання
Сучасний світ активно використовує цифрові технології, що формує нове середовище для розвитку, виховання та навчання дітей. Водночас зростає ризик негативного впливу цифрових пристроїв на фізичний, психічний та соціальний розвиток дітей, особливо дошкільного віку.
Державна політика України у сфері освіти та охорони здоров’я акцентує на забезпеченні цілісного та всебічного розвитку дитини, зокрема через формування компетентностей, які стосуються безпечного та здоров’язбережувального використання цифрових технологій.
Проблемою, яка потребує розв’язання, є низький рівень цифрової гігієни. Цифрова гігієна (в цьому документі) – це сукупність правил, практик та навичок, спрямованих на безпечне, раціональне та відповідальне використання цифрових технологій і ресурсів. Вона охоплює дії, які допомагають захистити фізичне, психологічне та інформаційне благополуччя дитини у цифровому середовищі.
Концепція цифрової гігієни дітей дошкільного віку (далі – діти) спрямована на вдосконалення освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, в інших юридичних осіб публічного чи приватного права та фізичних осіб-підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної та/або позашкільної освіти (далі разом - суб’єкти освітньої діяльності), та надання орієнтирів батькам та іншим законним представникам дитини (далі – батьки), щодо розвитку, виховання та навчання дитини в умовах цифровізації.
Використання цифрових пристроїв, технологій, інших цифрових ресурсів (далі - цифрові технології) серед дітей породжує як нові можливості для розвитку, виховання та навчання, так і значні ризики для їхнього фізичного, психічного здоров’я та соціального благополуччя.
Основними ризиками для дітей дошкільного віку під час користування цифровими технологіями є:
негативний вплив на фізичне здоров’я (зниження фізичної активності, напруження очей, порушення зору, постави тощо);
негативний вплив на психічне здоров’я та психологічний стан (зниження концентрації уваги, гальмування розвитку уяви, ризик емоційного перевантаження, втрата інтересу до інших видів діяльності тощо);
негативний вплив на когнітивний розвиток (гальмування розвитку критичного мислення, творчості, мовлення тощо);
соціальні ризики (зменшення часу на «живе» спілкування з однолітками та дорослими, відсутність навичок спільної взаємодії під час «живого спілкування» тощо);
небезпека онлайн-контенту (ризики небажаного контенту, що містить насильство, агресію, рекламу тощо);
порушення безпеки даних (діти можуть ділитися особистою інформацією).
Основними проблемами у сфері цифрової гігієни дітей є:
відсутність регулярного оновлення стандартів, норм та правил щодо тривалості та змісту використання цифрових пристроїв дітьми у зв’язку із розвитком цифрових технологій;
відсутність спеціально розроблених україномовних програм для розвитку цифрової грамотності дітей, зокрема дітей з особливими освітніми потребами у безпечний спосіб;
низький рівень знань у батьків про оптимальний безпечний час використання цифрових пристроїв для дітей;
недостатня поінформованість педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності щодо ризиків, пов’язаних із використанням цифрових технологій;
небезпека доступу до контенту, що не відповідає віку дитини;
потреба у підвищенні цифрової компетентності педагогічних працівників і батьків;
відсутність методичних рекомендацій щодо інтеграції цифрових технологій в освітній процес суб’єктів освітньої діяльності.
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є забезпечення цифрової гігієни дітей через запровадження певних обмежень використання цифрових технологій під час освітнього процесу; формування у дітей старшого дошкільного віку компетентностей з використання цифрових технологій; підвищення обізнаності дорослих, безпосередньо дотичних до використання цифрових технологій дітьми.
Строк реалізації Концепції – 2025-2028 роки.
Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблем
Основними завданнями, спрямованими на розв’язання визначених у Концепції проблем, є:
створення безпечної цифрової інфраструктури суб’єктів освітньої діяльності;
ефективне попередження та протидія негативним наслідкам використання цифрових технологій дітьми дошкільного віку;
формування цифрової компетентності в учасників освітнього процесу.
Створення безпечної цифрової інфраструктури суб’єктів освітньої діяльності можливо забезпечити шляхом:
удосконалення нормативно-правової бази з питань використання цифрових технологій в освітньому середовищі відповідно до технологічних змін та відповідно до європейських правових ініціатив, результатів вітчизняних та міжнародних досліджень на основі наукового аналізу досвіду. Виконавцями заходу визначено МОН, МОЗ, НАПН (за згодою), Мінцифри; строк виконання – 2025-2028 роки;
сприяння розробленню україномовного освітнього цифрового контенту для дошкільної та/або позашкільної освіти. Виконавцями заходу визначено МОН, Мінцифри, НАПН (за згодою), громадські об’єднання та міжнародні організації (за згодою); строк виконання – 2025-2028 роки;
запровадження моніторингу забезпечення цифровими технологіями працівників суб’єктів освітньої діяльності. Виконавцями заходу визначено ДНУ ІОА (за згодою), МОН; строк виконання – 2025, 2028 роки.
Ефективне попередження та протидію негативним наслідкам використання цифрових технологій дітьми дошкільного віку можливо забезпечити шляхом:
підвищення обізнаності виробників і розповсюджувачів цифрового контенту щодо ризиків його впливу на розвиток дитини, відповідальності виробників за інформування споживачів (батьків) щодо безпечних способів використання цифрового контенту. Виконавцями заходу визначено МКСК, Мінцифри, МОН, НАПН (за згодою), Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення (за згодою); строк виконання – 2025-2028 роки.
Формування цифрової компетентності в учасників освітнього процесу можливо забезпечити шляхом:
розроблення рекомендацій для батьків щодо формування навичок безпечного використання цифрових технологій у взаємодії з дитиною. Виконавцями заходу визначено НАПН (за згодою), МОН, МОЗ, Мінцифри; строк виконання – 2025-2026 роки;
проведення інформаційно-просвітницької кампанії серед батьків та педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності щодо ризиків і переваг цифрового середовища для розвитку дитини та рівня обізнаності щодо цифрової гігієни. Виконавцями заходу визначено МОН, НАПН (за згодою), Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення, Координаційний центр психічного здоров’я при Кабінеті Міністрів України, МКСК, органи місцевого самоврядування; строк виконання – 2025-2028 роки;
розроблення методології оцінювання ризиків використання учасниками освітнього процесу цифрових технологій та їх негативних наслідків для започаткування моніторингу цифрової гігієни. Виконавцями заходу визначено НАПН (за згодою), МОН, МОЗ; строк виконання – 2025-2028 роки;
розроблення типової програми підвищення кваліфікації для педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності з цифрової гігієни дітей дошкільного
віку. Виконавцями заходу визначено ДУ УІРО (за згодою), НАПН (за згодою), МОН; строк виконання – 2025 рік;
перегляду та актуалізації стандартів фахової передвищої та вищої освіти, освітніх програм на здобуття освітньо-професійного ступеня фаховий молодший бакалавр та освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр чи магістр в галузі знань Освіта (Дошкільна освіта, Освітні педагогічні науки (Позашкільна освіта)) та внесення відповідних програмних результатів навчання з питань цифрової гігієни дітей дошкільного віку. Виконавцями заходу визначено заклади вищої освіти (за згодою), заклади фахової передвищої освіти (за згодою), МОН, НАПН (за згодою); строк виконання – 2025-2026 роки;
розроблення курсів з цифрової гігієни для батьків та педагогів суб’єктів освітньої діяльності та розміщення їх на порталі Дія. Освіта. Виконавцями заходу визначено МОН, Мінцифри; строк виконання – 2025-2028 роки;
розроблення методичного посібника з цифрової гігієни для батьків та педагогів суб’єктів освітньої діяльності. Виконавцями заходу визначено НАПН (за згодою), заклади вищої освіти (за згодою), заклади післядипломної педагогічної освіти (за згодою), МОН, МОЗ, Мінцифри; строк виконання – 2025-2028 роки;
забезпечення підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності щодо наявних ризиків для безпеки та здоров’я дітей у цифровому середовищі, формування навичок їхнього попередження, виявлення та подолання Виконавцями заходу визначено заклади післядипломної педагогічної освіти (за згодою), МОН, Мінцифри, НАПН (за згодою); строк виконання – 2025-2028 роки;
забезпечення підвищення рівня цифрової компетентності працівників суб’єктів освітньої діяльності з питань цифрової дидактики та організації безпечного використання цифрових технологій дітьми дошкільного віку. Виконавцями заходу визначено заклади післядипломної педагогічної освіти (за згодою), МОН, НАПН (за згодою); строк виконання – 2025-2028 роки;
запровадження моніторингу цифрової компетентності працівників суб’єктів освітньої діяльності шляхом проходження тесту з цифрової грамотності Цифрограм. Виконавцями заходу визначено МОН; строк виконання – 2025, 2028 роки.
інтеграції принципів і правил цифрової гігієни в освітній процес суб’єктів освітньої діяльності, формування у дітей компетентностей з використання цифрових технологій (якщо це передбачено освітньою та/або парціальною програмою суб’єкта освітньої діяльності і погоджено батьками). Виконавцями заходу визначено суб’єкти освітньої діяльності (за згодою), МОН, ДУ УІРО (за згодою), НАПН (за згодою); строк виконання – 2025-2028 роки.
Очікувані результати та показники їх досягнення
Реалізація цієї Концепції сприятиме:
задоволенню потреб суб’єктів освітньої діяльності у безпечних цифрових пристроях, технологіях, інших цифрових ресурсах;
зменшенню негативного впливу цифрових технологій на фізичне та
психічне здоров’я, соціальне благополуччя та розвиток дітей дошкільного віку;
покращенню обізнаності дорослих (батьків і педагогів суб’єктів освітньої діяльності) щодо стратегій забезпечення цифрової гігієни дітей дошкільного віку, контролю за використання нею цифрових технологій;
зменшенню негативних наслідків надмірного використання дітьми цифрових технологій і руйнівного впливу такого використання на їхній когнітивний, емоційно-вольовий, соціально-комунікативний розвиток, фізичне та психічне здоров’я;
наявності матеріалів з цифрової гігієни дітей в лінійних аудіовізуальних та онлайн-медіа;
підвищенню рівня цифрової грамотності батьків і педагогів суб’єктів освітньої діяльності;
підвищенню кваліфікації педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності.
Обсяг фінансових, матеріально-технічних, людських та інших ресурсів
Фінансове забезпечення заходів, спрямованих на реалізацію Концепції, здійснюватиметься за рахунок і в межах видатків державного та місцевих бюджетів на відповідний рік, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Реалізація Концепції не потребує залучення додаткових матеріально-технічних, людських та інших ресурсів.
Порядок проведення моніторингу, оцінки результатів реалізації
Концепції та звітування
Забезпечення координації дій з реалізації Концепції, здійснення контролю за реалізацією Концепції, проведення моніторингу стану її виконання здійснює Міністерство освіти і науки.
З метою забезпечення розроблення і впровадження ефективних політик у сфері цифрової гігієни дітей дошкільного віку будуть запроваджені індикатори та механізми оцінки впровадження Концепції (на основі проведених соціальних досліджень, моніторингів тощо).
Моніторинг та оцінку результатів реалізації цієї Концепції здійснює МОН за участю центральних органів виконавчої влади, установ та організацій, залучених до виконання завдань і здійснення реалізації цієї Концепції.
У рамках проведення моніторингу передбачається підготовка та подання щороку Кабінетові Міністрів України звіту про стан реалізації Концепції та виконання плану заходів з її реалізації (далі - щорічний звіт), а також його розміщення на офіційному веб-сайті МОН.
До підготовки щорічного звіту про стан виконання Концепції можуть бути
залучені експерти, наукові установи, суб’єкти освітньої діяльності.
Результати моніторингу мають враховуватися під час формування заходів щодо реалізації визначених Концепцією завдань, спрямованих на розв’язання визначених у Концепції проблем на плановий період.