Звук «р» часто викликає найбільше труднощів у дитячому мовленні. Для його вимови важлива хороша артикуляція, контрольоване дихання, координація та сила язика. Батьки починають хвилюватися, коли їх дитина не вимовляє «р» у 5 чи 6 років. Саме тому важливо вчасно розібратися в причинах та розуміти як допомогти дитині.
У цій статті логопеди Prana School допоможуть зрозуміти коли не варто панікувати, а коли треба звернути увагу та не зволікати з консультацією логопеда.
Основні причини труднощів зі звуком «р»
1. Анатомічні особливості
Це може бути коротка вуздечка під язиком, слабкий м’язовий тонус або неправильна будова піднебіння.
2. Недостатня моторика язика
У дитини може не підніматися язик догори або не утворюється вібрація кінчика язика.
3. Порушення фонематичного слуху
Через це дитина не розрізняє на слух «р» і схожі звуки.
4. Відсутність мовленнєвого зразка
Якщо в оточенні ніхто чітко не вимовляє «р», дитина не має з чого «зчитати» цей звук.
5. Психологічні блоки
Мовлення буде блокуватися, якщо присутній страх помилитися, насмішки та тиск з боку дорослих.
Коли потрібно звернутися до логопеда?
У більшості випадків формування правильного звука «р» відбувається природно у віці 5–6 років. Але є ситуації, коли варто не відкладати звернення до фахівця:
- Якщо дитина після 5 років зовсім не вимовляє «р» або замінює його на «л», «й», «д»;
- Якщо мова нечітка та вам складно зрозуміти слова;
- Якщо ви помічаєте, що при вимові язик не підіймається та не рухається належним чином.
- Якщо ви розумієте, що дитина боїться говорити вголос або соромиться своєї вимови
Логопед проводить діагностику, вправи, ігри, масаж, а головне — створює емоційно безпечне середовище, де дитина не боїться пробувати.
Ефективні вправи для постановки «р»
Логопеди Prana пропонують вам декілька базових вправ, які бажано виконувати регулярно – 5-10 хвилин щодня.
1. Артикуляційна гімнастика
Вона допоможе навчити тримати язик у правильній позиції.
- «Гойдалка» Попросіть дитину підіймати кінчик язика вгору до верхніх зубів і опускати назад вниз за нижні зуби. Варто робити це у ритмічному темпі.
- «Кінь» (клацання язиком). Дитина повинна цокати язиком, імітуючи звук копит коня.
- «Барабан» Запропонуйте дитині постукати кінчиком язика по верхньому піднебінню, ніби барабанити.
2. Дихальні вправи
Вони допоможуть створити потік повітря для вібрації. Наприклад, ви можете:
- видувати повітря через трубочку;
- здувати пір’їнку або легкий папірець;
- грати у перегони «хто далі здмухне ватку або пір’їнку».
3. Вправи на вібрацію
Головне завдання цих вправ – створити мікровібрацію язиком, яка є основою для вимови «р». Щоб розвивати вібрацію можна:
- Попросити дитину повторювати звук «д-д-д» у швидкому темпі, поки не вийде щось схоже на «др-р-р».
- Використовувати спеціальні логопедичні інструменти. Обов’язково — лише під наглядом фахівця, щоб уникнути травм і надмірного тиску.
Більше вправ ви можете знайти на нашому сайті у статті Чому дитина не вимовляє «р» — міфи, причини та вправи
Важливо не зволікати та вчасно звернутися за консультацією до логопеда. Чим раніше почати тренування, тим легше буде виправити звук «р» — без страху та стресу.
Онлайн-школа Prana пропонує записатися на безкоштовне пробне заняття. Ми перевіримо, чому дитина не вимовляє звук «р», і підберемо індивідуальну програму для вашої дитини.