Ваша сім'я знаходиться тепер на порозі іншого життя. Тепер на черзі наступний важливий етап - адаптація вашого малюка.
Період звикання до дитячого садка – не найлегший у житті малюка та його мами. При нормальному розвитку у малюків у 8-9 місяців виникає почуття тривоги і навіть страху перед чужими людьми. Паралельно з цим дедалі більше посилюються страхи у дітей перед розлученням з батьком, до якого дитина особливо прив'язана (найчастіше це мама).
З дорослішанням дитини зростає її прихильність до матері і, також, зростає почуття страху перед розлукою з нею, досягаючи свого максимуму, коли малюкові виповнюється 1,5-2 роки. Потім, у міру розвитку дитини та оволодіння ним соціальних навичок, цей страх слабшає. Найневідповідніший час початку відвідування дитячого садка в період від року і до 2-х років. Значно менш травмуючим для дитини є початок відвідування ясел (дитячого саду) у 2-3 роки. дитини до дитячого садка. Задовго до першого дня розмовляйте з малюком про садок, про його правила, про інших хлопців, які дуже чекають на нового товариша. Розкажіть дитині, що таке дитячий садок, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб малюк пішов у дитячий садок.
Наприклад: "Дитячий садок - це такий великий будинок з гарним садком, куди мами та тата наводять своїх дітей.Тобі там дуже сподобається: там багато інших діточок, які все ро(цензура!) разом - їдять, грають, гуляють.Замість мене там буде з тобою тітка-вихователька, яка дбатиме про тебе, як і про інших малюків.У дитячому садку дуже багато іграшок, там чудовий дитячий майданчик, можна грати з іншими дітьми в різні ігри тощо.".
Інший варіант: "У дитячому садку діти грають один з одним і разом їдять. хочу піти на роботу, тому що мені це цікаво... І я дуже хочу, щоб ти пішов у дитячий садок - тому що тобі там сподобається.Вранці я відведу тебе в садок, а ввечері заберу. дитячому садку, а я розповім тобі, що в мене сталося за день на роботі. равити в цей дитячий садок своїх дітей, але беруть туди не всіх. Тобі пощастило - восени я почну тебе туди водити".
Коли ви йдете повз дитячий садок, з радістю нагадуйте дитині про те, як їй пощастило - восени вона зможе сюди ходити. Розповідайте рідним і знайомим у присутності малюка про свою удачу, кажіть, що пишаєтеся своєю дитиною, - адже її прийняли в дитячий садок. Докладно розкажіть дитині про режим дитячого садка: що, як і в якій послідовності він там робитиме, чим докладніше буде ваша розповідь - тим спокійніше і впевненіше почуватиметься ваш малюк, коли піде в дитячий садок. що він робитиме в саду після прогулянки, куди він складатиме свої речі, хто йому допомагатиме роздягатися, і що він робитиме після обіду... Задаючи ці питання, ви зможете проконтролювати, чи добре дитина запам'ятала послідовність дій.
< br />У дитячий ом саду малюків зазвичай лякає невідомість. Коли дитина бачить, що очікувана подія відбувається так, як було їй заздалегідь "обіцяно", - вона почувається впевненіше. Поговоріть з дитиною про труднощі, які можуть виникнути в дитячому садку. Обговоріть, до кого він зможе звернутися по допомогу, і як він це зробить. Наприклад: "Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: "Я хочу пити", і вихователь наллє тобі води. Якщо захочеш у туалет, скажи про це вихователю". Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на її першу вимогу і так, як вона хоче. Поясніть, що в групі буде багато дітей і іноді доведеться почекати своєї черги. Ви можете сказати малюкові: "Вихованець не зможе допомогти одягнутися одразу всім дітям, тому тобі доведеться трохи зачекати". Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них на ім'я, просити, а не забирати іграшки, у свою чергу, пропонувати іграшки іншим дітям. Нехай малюк сам вибере собі в компаньйони улюблену іграшку, з якою він зможе ходити в дитячий садок - адже разом набагато веселіше!
Звикаємо до нової обстановки дитячого садка
Хоча б один раз обов'язково візьміть малюка з собою в дитячий садок, наприклад, коли підете оформляти документи - попросіть дозволу заглянути до кімнат, спортивного або музичного залу. Якщо дитячий садок знаходиться у вашому районі, постарайтеся ближче до вересня погуляти з дитиною біля нього. Звертайте увагу малюка на дітей, які грають на території дитсадка, особливо якщо серед них є знайомі та друзі дитини. Ви можете іноді навіть зустрічати їх біля дитячого садка. Якщо гуляйте по території садка, похитуйте на всіх гойдалках, підніміться на ганок. Нехай все відбувається неквапливо, поступово… Якщо є можливість, ще до офіційного приходу в дитячий садок, приводьте дитину на кілька годин у майбутню групу, щоб придивитись до нового оточення. Як показують дослідження, такий поступовий прихід дитини до дитячого садка знижує ризик можливих інфекцій та полегшує звикання до нових умов.
Поступово, протягом літа, підлаштовуйте режим дня дитини до режиму дня у дитячому садку, особливо якщо це стосується раннього вставання - не пізніше восьмої години ранку. Після обіду ваше маля має спати не менше однієї години або хоча б полежати з книгою або з іграшкою. Відійти до сну слід не пізніше 21 години. Необхідно навчити дитину проситися в туалет, користуватися туалетним папером. Малюк повинен вміти самостійно мити руки з милом і сякати в носову хустку. Ви повинні також навчити дитину користуватися ложкою, пити з чашки, їсти акуратно, не відволікатися під час їжі. Для дітей, які йдуть у молодші групи, особливу увагу слід звернути на навички самообслуговування і насамперед на вміння одягатися та роздягатися. Підбираючи одяг для дитини, потрібно уникати наявності на ній дрібних гудзиків і кнопок, гачків, шнурків.
Не надягайте хлопчикам тісних плавок і трусиків, а також тісних штанів. Дитячий одяг повинен бути з натуральних тканин: бавовняного або у комбінації з віскозою, з легкої натуральної вовни. Особливу увагу треба звернути на шкарпетки та колготки – вони також мають бути з натуральних тканин. Інакше стопи дитини будуть постійно вологими та холодними. Крім того, одяг малюка повинен мати чіткі орієнтири "перед-спинка", а також велику зручну для одягання горловину або застібку. Бажано, щоб у дитини на одязі була хоча б одна кишеня, де можна носити свої "скарби".
Існують різні думки про те, чи варто перебувати мамі поряд з малюком у початковий період адаптації до дитячого садка. Здавалося б, що тут поганого, якщо мама відвідує садок разом із дитиною? Усі задоволені, малюк не плаче, мама спокійна. Але цим неминуче розставання лише затягується. Та й інші діти, дивлячись на чужу маму, не можуть зрозуміти – а де ж у такому разі моя? Тому є й інша думка, що буде найкращим для всіх, якщо з першого ж дня дитина спробує залишитися в групі одна, без опіки мами. А досвідчені вихователі візьмуть турботу про малюка у свої руки.
Розробте разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги - так йому буде простіше відпустити вас. Наприклад, поцілуйте його в одну щічку, в іншу, помахайте ручкою, після чого він спокійно йде в садок. , можливості та плани. Краще, якщо на цей період сім'я матиме можливість "підлаштуватися" під особливості адаптації малюка. Дитина чудово відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності дитсадкового виховання. Будь-які ваші коливання хитрий малюк зможе використовувати для того, щоб залишитися вдома і завадити розлученню з батьками. Легше і швидше звикають діти, для батьків яких дитячий садок є єдиною альтернативою.
Дитина звикне до дитячого садка тим швидше, чим з великою кількістю дітей і дорослих він зможе побудувати відносини. Допоможіть йому у цьому. Познайомтеся з іншими батьками та їхніми дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашого малюка на ім'я. Запитуйте його вдома про нових друзів. Заохочуйте звернення вашої дитини за допомогою та підтримкою до інших людей. Чим краще будуть ваші стосунки з вихователями, з іншими батьками та їхніми дітьми, тим легше буде вашій дитині.
Довершених людей немає. Будьте поблажливими і терпимими до інших. Проте, проясняти ситуацію, яка вас турбує, необхідно. Робіть це у м'якій формі або через спеціалістів. У присутності дитини уникайте критичних зауважень на адресу дитячого садка та його співробітників. Увага - ніколи не лякайте дитину дитсадком!
У період адаптації емоційно підтримуйте малюка. Найчастіше обіймайте його, цілуйте.
Яких лікарів необхідно обійти перед дитячим садком? загальної, основної загальної, середньої (повної) загальної освіти, установи початкової та середньої професійної освіти, дитячих додому та інтернатів", форма №02б/у-2000. У цьому документі накопичуватимуться відомості про стан здоров'я малюка з року в рік, доки він не досягне сімнадцяти років. Цей документ супроводжуватиме його у всіх дитячих та освітніх закладах. Крім паспортних даних, у цій карті проставлені відомості про стан здоров'я дитини до справжньої диспансеризації, про перенесені захворювання, алергічні реакції, про проведені профілактичні щеплення і т.д.
Сама диспансеризація передбачає огляд: хірурга - для виявлення можливих дефектів розвитку, що потребують хірургічної корекції; ортопеда, який зможе виявити різні зміни постави, початкові стадії викривлення хребта, плоскостопість тощо; невропатолога, який зможе відзначити особливості нервової системи дитини, її схильність до різних невротичних реакцій; окуліста – він повинен визначити гостроту зору, а також необхідність його корекції; отоларинголога, який розповість вам про особливості будови носоглотки малюка, про можливу схильність до захворювань вуха, горла та носа та дасть рекомендації щодо їх профілактики; дерматолога, що оцінить стан шкіри дитини. Це особливо важливо для дітей із алергічними захворюваннями; крім того, деякі зміни шкіри, які приймають батьки і навіть лікарі за так званий діатез, можуть бути проявами корости або грибковими ураженнями шкіри, які необхідно лікувати. Педіатр, після огляду дитини, призначає додаткові дослідження: загальний аналіз крові, аналіз сечі, дослідження калу на гельмінти, залежно від показань - електрокардіограму, вимірювання артеріального тиску, ультразвукове дослідження органів черевної порожнини та інші дослідження, а також консультації кардіолога, нефролога, гастро та інших спеціалістів. В результаті аналізу всіх даних про стан здоров'я дитини педіатром формується повний діагноз, визначається група здоров'я малюка, дається медико-педагогічне висновок про його готовність перебувати в дитячому колективі загального типу або перебування в дитсадку корекційного типу (ортопедичного профілю, логопедичного або іншого). Особливе завдання стоїть перед психологом: на підставі скрупульозного обговорення з батьками та поведінки дитини він повинен дати рекомендації щодо його індивідуальної підготовки до входження до дитячого колективу. у нього дифтерійної палички, кишкових інфекцій (термін правомочності аналізів – 7 днів) та взяти довідку з поліклініки або санітарно-епідеміологічної станції (СЕС) про відсутність контактів з інфекційними хворими (термін правомочності довідки – 3 дні).
Період адаптації в колективі дитячого садка у кожної дитини свій. В одного це проявляється гострими респіраторними вірусними інфекціями (ГРВІ), в іншого – порушеннями у роботі кишечника (запори, проноси), у третього – дратівливістю, плаксивістю, швидкою зміною настрою тощо. Тому порадьтеся з педіатром, який спостерігає дитину, про призначення профілактичних препаратів, які можна застосовувати перед вступом до дитячого садка та у перші тижні перебування в ньому. На жаль, чим більш тепличні умови були у дитини вдома, і чим пізніше вона йде в дитячий садок, тим вірогідніше, що період адаптації у нього буде проблематичним. ознаках захворювання і не водити його в дитячий садок до повного одужання.
Незважаючи на те, що адаптація до дитячого садка може бути досить болючою, більшість лікарів відзначають і позитивні моменти - наприклад, багато малюків, які вдома їли погано, у дитячому садку починають їсти з апетитом. І таких моментів може бути дуже багато.