вхід через Google

 

авторизація

Дитина не вимовляє звук «р»: причини, вправи, поради логопеда

dytyna-ne-vymovlyaie-zvuk-r-prychyny-vpravy-porady-lohopeda

Звук «р» часто викликає найбільше труднощів у дитячому мовленні. Для його вимови важлива хороша артикуляція, контрольоване дихання, координація та сила язика. Батьки починають хвилюватися, коли їх дитина не вимовляє «р» у 5 чи 6 років. Саме тому важливо вчасно розібратися в причинах та розуміти як допомогти дитині.

У цій статті логопеди Prana School допоможуть зрозуміти коли не варто панікувати, а коли треба звернути увагу та не зволікати з консультацією логопеда.

Основні причини труднощів зі звуком «р»

1. Анатомічні особливості

Це може бути коротка вуздечка під язиком, слабкий м’язовий тонус або неправильна будова піднебіння.

2. Недостатня моторика язика

У дитини може не підніматися язик догори або не утворюється вібрація кінчика язика.

3. Порушення фонематичного слуху

Через це дитина не розрізняє на слух «р» і схожі звуки.

4. Відсутність мовленнєвого зразка

Якщо в оточенні ніхто чітко не вимовляє «р», дитина не має з чого «зчитати» цей звук.

5. Психологічні блоки

Мовлення буде блокуватися, якщо присутній страх помилитися, насмішки та тиск з боку дорослих.

Коли потрібно звернутися до логопеда?

У більшості випадків формування правильного звука «р» відбувається природно у віці 5–6 років. Але є ситуації, коли варто не відкладати звернення до фахівця:

  1. Якщо дитина після 5 років зовсім не вимовляє «р» або замінює його на «л», «й», «д»;
  2. Якщо мова нечітка та вам складно зрозуміти слова;
  3. Якщо ви помічаєте, що при вимові язик не підіймається та не рухається належним чином.
  4. Якщо ви розумієте, що дитина боїться говорити вголос або соромиться своєї вимови

Логопед проводить діагностику, вправи, ігри, масаж, а головне — створює емоційно безпечне середовище, де дитина не боїться пробувати.

Ефективні вправи для постановки «р»

Логопеди Prana пропонують вам декілька базових вправ, які бажано виконувати регулярно – 5-10 хвилин щодня.

1. Артикуляційна гімнастика

Вона допоможе навчити тримати язик у правильній позиції. 

  • «Гойдалка» Попросіть дитину підіймати кінчик язика вгору до верхніх зубів  і опускати назад вниз за нижні зуби. Варто робити це у ритмічному темпі.
  • «Кінь» (клацання язиком). Дитина повинна цокати язиком, імітуючи звук копит коня.
  • «Барабан» Запропонуйте дитині постукати кінчиком язика по верхньому піднебінню, ніби барабанити.

2. Дихальні вправи

Вони допоможуть створити потік повітря для вібрації. Наприклад, ви можете:

  • видувати повітря через трубочку;
  • здувати пір’їнку або легкий папірець;
  • грати у перегони  «хто далі здмухне ватку або пір’їнку».

 3. Вправи на вібрацію

Головне завдання цих вправ – створити мікровібрацію язиком, яка є основою для вимови «р». Щоб розвивати вібрацію можна:

  • Попросити дитину повторювати звук «д-д-д» у швидкому темпі, поки не вийде щось схоже на «др-р-р».
  • Використовувати спеціальні логопедичні інструменти. Обов’язково — лише під наглядом фахівця, щоб уникнути травм і надмірного тиску.

Більше вправ ви можете знайти на нашому сайті у статті Чому дитина не вимовляє «р» — міфи, причини та вправи

Важливо не зволікати та вчасно звернутися за консультацією до логопеда.  Чим раніше почати тренування, тим легше буде виправити звук «р» — без страху та стресу.

Онлайн-школа Prana пропонує записатися на безкоштовне пробне заняття. Ми перевіримо, чому дитина не вимовляє звук «р», і підберемо індивідуальну програму для вашої дитини.