Шоколадні вироби подорожчали останнім часом, і це не лише результат інфляції. Ще наприкінці 2022 року внаслідок цілої низки негативних факторів (насамперед неврожаю) вартість какао-бобів різко пішла вгору, збільшившись майже вдвічі. Це не могло не вплинути на цінники готових виробів. Війна в Україні — це ще одна обставина, що впливає на вітчизняних виробників шоколаду. Розглянемо, як сьогодні живе галузь.
Рошен
На початку повномасштабного вторгнення найбільший український виробник шоколаду був змушений закрити фабрики у Києві та Борисполі, а у Кременчуці та Вінниці суттєво скоротити виробництво. З конвеєра переважно сходили карамельні цукерки та печиво, оскільки попит на шоколад був низький. Але вже 2023 року «Рошен» зуміла отримати в 1,5 разу більше прибутку порівняно з роком раніше (5,65 млрд. грн. проти 3,93). Продукція бренду залишається затребуваною, та й ціни зросли не дуже: вартість батончиків Рошен залишається цілком демократичною, порівняно із закордонними аналогами.
Світоч
У найстарішого українського виробника кондитерських виробів справи теж відносно непогані. 2022 року бренд, контрольний пакет акцій якого належить корпорації Nestle, мав дохід у розмірі 253 млн грн. Роком пізніше цей показник зріс до рекордних 400 млн. грн. І хоча Nestle надає допомогу українцям, які постраждали від війни (на ці цілі було витрачено сотні мільйонів гривень), діяльність у країні-агресорі вона не звернула.
Корона
Третій за обсягами виробництва вітчизняний виробник шоколаду також входить до складу іноземного бренду Mondelez. До війни основні виробничі потужності розташовувалися на Сумщині (у Тростянці), і під час окупації обладнання сильно постраждало — збитки становили близько 15 млн дол. Відновити виробництво вдалося лише нещодавно, а до цього продукцію популярної торгової марки завозили з-за кордону. Наразі обсяги виробництва досягли 80% від довоєнного рівня. І при цьому Mondelez продовжує вести бізнес у Росії, і навіть отримала у 2023 році рекордні прибутки.
Крафтові виробники шоколадних виробів
Ситуація склалася непроста, але кризою й не пахне. Окрім великих виробників, продукція яких у великому асортименті представлена в інтернет-маркеті Maudau, ринок шоколадних виробів представлений крафтовими брендами. Невеликі за обсягами виробництва компанії, незважаючи на повномасштабну війну та значне подорожчання сировини, продовжують працювати, підтримуючи якість продукції на рівні міжнародних стандартів. Одні виробляють шоколад за технологією повного циклу («від бобів до плитки»), інші використовують готовий шоколад, треті з перетертих какао-бобів. Це молоді, але вже досить відомі торгові марки Ineo, Sisters A. Chocolate, Львівська майстерня шоколаду та деякі інші бренди.